Webshop verkopen: wat is de beste aanpak

Heb je een webshop, maar gaat er toch meer tijd in zitten dan je vooraf had gedacht? Ontbreekt het geld om continu te blijven investeren of is er juist een nieuwe uitdaging op je pad gekomen? In zo’n geval kun je je webshop verkopen, want het is zonde om hem zomaar op te heffen. Ook zijn er mensen die een webshop opzetten met als doel deze te verkopen. Dit is ideaal voor startende ondernemers die willen instappen in een kant en klaar concept. Sta jij op het punt je webshop te verkopen? Houd dan rekening met de onderstaande zaken.

Waar moet je op letten bij een Management Buy-Out? De meest gestelde vragen beantwoord

Elke verkoop start met een waardebepaling. Bij de prijsberekening voor je webshop is het verstandig rekening te houden met een aantal zaken waar investeerders meestal naar kijken:

  • De hoeveelheid klanten van je webshop: hoe groter je klantenbestand, des te groter de waarde van je webwinkel. Aantallen zeggen niet altijd alles, dus er moet ook gekeken worden naar de klantwaarde. Hoeveel besteed de gemiddelde klant in jouw webshop?
  • De groei sinds de start: investeerders zien graag omzetcijfers die ieder jaar hoger worden zonder dat de kosten veel stijgen. Wanneer een webshop niet groeit, zijn er vaak problemen of is de webshop nog niet volledig geoptimaliseerd. Een onderneming die een gezonde groei doormaakt, komt op een investeerder positiever over.
  • De omzet en winst van je webshop: aan de hand van huidige en potentiële winst kan een investeerder berekenen hoe snel de investering weer terugverdiend kan worden.
  • De balans: op de balans is terug te vinden welke middelen er nog meer in de onderneming zitten en of er eventuele schulden zijn. Door een duidelijke balans op te stellen, heeft een investeerder een preciezer beeld van wat hij koopt.
  • De winstmarges: de gemiddelde marge op een product is belangrijk om toekomstige winsten te voorspellen.

Naast de harde cijfers moet ook worden gekeken naar andere factoren die van invloed zijn op de waarde. De leeftijd van de website is bijvoorbeeld een belangrijke factor om hoger te scoren in Google. Daarnaast zegt het vaak ook iets over stabiliteit: hoe langer een website actief is, hoe stabieler de webshop en hoe groter het klantenbestand. De bezoekersaantallen zeggen ook iets over de interesse die er bestaat voor de producten die je aanbiedt. Deze bezoekersaantallen moeten wel stabiel zijn, want hoge aantallen voor korte periode kunnen duiden op een tijdelijke marketingcampagne. De positie van de webshop in de zoekresultaten van Google zijn een andere manier om de continuïteit van de bezoekersstroom aan te tonen. Als je in de top staat, is de kans groot dat je ook in de toekomst veel bezoekers kunt blijven verwachten. Eveneens is het gebruikersgemak hierbij van belang. Als zowel het aanbod als de werking van je webshop goed is, zal dit ook leiden tot een goede conversie (percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat). Wat betreft de waardebepaling is het verstandig een specialist in te schakelen die je kan adviseren en helpen met het bepalen van de juiste waarde voor jouw webshop.

Partijen om je webshop aan te verkopen

Er zijn grofweg drie type kopers te onderscheiden: een andere webshop of online platform, een startende ondernemer of eigen personeel.

  • Andere webshop of online platform: als je je eigen webshop verkoopt aan een andere webshop of online platform dan wordt dit een strategische koper genoemd. Deze koper wil door middel van het kopen van jouw webshop zijn marktpositie verbeteren door het toevoegen van onder andere je klanten, omzet en URL aan zijn eigen webshop. Een strategische koper is interessant omdat deze vaak bereid is om de hoogste prijs te betalen, omdat hij door kostenbesparingen en samenwerkingsvoordelen de overname vrij snel kan terugverdienen.
  • Startende ondernemer: je webshop kan je ook verkopen aan een particulier die de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen. Voor een startende ondernemer is het voordelig om een webshop te kopen die al omzet en klanten heeft, zodat hij direct daarmee aan de slag kan, maar als ondernemer kan hij natuurlijk ook zelf een webshop starten.
  • Eigen personeel: het voordeel van het verkopen van je webshop aan een van je eigen medewerkers, is dat deze medewerker jou en bedrijf al goed kent waardoor deze vorm van overdracht in principe sneller verloopt dan bij de andere twee kopers. 
hulp bij bedrijf kopen of verkopen

Beste tijd voor de verkoop van je webshop

Het is lastig in te schatten wanneer het beste moment is om je webshop te verkopen, maar er zijn een aantal richtlijnen die je in acht kunt nemen. Zo moet je bedrijf in ieder geval winst maken. Wat de beste tijd is hangt natuurlijk ook af van je persoonlijke doelstellingen en eventuele andere werkzaamheden. Als je webshop nog niet helemaal geoptimaliseerd is, kan je soms beter nog even wachten. Wanneer je toegewerkt hebt tot een stabiele winst, kan je eventueel een verkoop overwegen. Houd er wel rekening mee dat hier meestal een paar jaar overheen gaat. Om je te erbij te helpen de juiste inschatting te maken of je webshop klaar is voor verkoop, is het raadzaam een adviseur in te schakelen.

Vraag om advies bij verkoop webshop

Begin op tijd met het klaar maken van je webshop voor de verkoop. Hierdoor ben je beter voorbereid en kan de waarde van je webshop bovendien stijgen. Maak bijvoorbeeld een verkoopmemorandum (een soort brochure). Dit beantwoordt de eerste vragen van potentiële kopers wat veel tijd bespaart in de beginfase. Het dwingt je daarnaast ook om na te denken over wat je precies aanbiedt. Het inwinnen van advies hierbij is verstandig, omdat een adviseur het meeste verstand heeft van de manier waarop je de verkoop van je webshop moet aanpakken. Schakel daarom een specialist in met expertise op dit gebied die begeleiding kan bieden en kan zorgen voor een goed verloop van de verkoop.

Contactfomulier

  • 030 – 227 00 54
    Ma – Vrij 08:00 – 22:00 uur
  • info@aan-verkopenbedrijf.nl
    24/7 per week

Zekerheden

  • Jarenlange ervaring
    Met aan- en verkopen van bedrijven
  • Gratis & Vrijblijvende demo
    Binnen 3 uur een reactie
  • Onafhankelijk advies
    Een adviseur van uw kant
bedrijf verkopen